Ben jij klaar voor een webshop?

“Nog niet iedereen is klaar voor het internet, laat staan een webshop!”

Vandaag zien we overal, te pas en te onpas, oproepen voor een drive to web(shop) verschijnen. Partijen die amper met webontwikkeling of communicatie te maken hebben schreeuwen het van de daken: “Elke ondernemer heeft een webshop nodig!”

Hoewel we de mening delen dat we dringend de Kezen en de Fritsen moeten bijbenen in online ondernemen, waarschuwen we ook dat dit niet “blind” mag gebeuren.

In het voetbal is het bijbenen ons al gelukt door traag, gestaag en degelijk op te bouwen. Hopelijk kunnen we dat in e-commerce ook.

Van bubbels kennen we ondertussen alles. Remember 2001 en 2008? Laten we er niet nog eentje produceren.

Vandaag versassen Belgen een gigantisch deel van hun zuurverdiende centjes naar het buitenland. Als we die centjes in eigen land willen houden moeten er inderdaad meer webshops de lucht in. Dat snappen we wel. Zie het legioen aan platformsites die uit de grond schieten:

Maar… Jan met de ondernemende pet beseft best ook dat een webshop een equivalent is van een nieuwe fysieke winkel.

Het is niet omdat een webshop-cms maar € 29 per maand kost, dat het geen grote investering vraagt.

Bij een nieuwe winkel hoort een bijpassend budget. Als een ondernemer een nieuwe bakstenen-winkel opent wordt dat begroot, gepland, geconsulteerd, gepromoot, groots geopend, enz… Maar online wordt er vaak naar de eerste de beste aanbieder gestapt. Tegenwoordig kan je op een boogscheut van je eigen zaak wel een website laten bouwen, aan spotgoedkope prijzen.

Wat velen in alle haast en spoed vergeten is dat het doel van een webshop is om meer te verkopen en niet louter om er eentje te hebben.

Om ook effectief bezoekers op jouw juweeltje van een shop te krijgen, en daarbij rendement te realiseren, is een plan nodig. Een begroting inclusief (online) communicatiebudget en een denkoefening op lange termijn is absoluut noodzakelijk. Een webshop is geen quick fix. En daar wringt vaak het schoentje. Snelsnel kiezen voor de ontwikkeling van een webshop. Het volledige budget spenderen aan een technisch hoogstandje. En dan… vat leeg. Geen budget meer voor promotie. Geen bezoek. Geen verkoop. Sentiment: “Zie je wel dat die online brol niet marcheert! Opdoeken die handel!” Nee, bedankt. Daar doet WIZZ niet aan mee. Geen budget voor een plan? Start dan alvast met onze gratis template om het grotere plaatje te zien.

Om te eindigen met een boutade: “Haast en spoed is zelden goed. Denk goed na. En haal er de nodige kennis en professionele ondersteuning bij van iemand die je durft zeggen waar het op staat. Zoek een partner in je online project.”

Sta stil bij deze 20 cruciale vragen voor je webshop.

Ben jij klaar voor een webshop?

Bart Gybels

schreef op: 17 september 2015
aangepast op: 20 april 2020
categorie: Online communicatie Strategie
tag: ,

Plaats een reactie

Hoe straf vond je dit bericht?

Klik op een ster om je score te geven.

Gemiddelde waardering 4 / 5. Aantal stemmen: 1

Wees de eerste om je score te geven.

2 reacties op “Ben jij klaar voor een webshop?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *