Ben jij klaar voor een webshop?

“Nog niet iedereen is klaar voor het internet, laat staan een webshop!”

Vandaag zien we overal, te pas en te onpas, oproepen voor een drive to web(shop) verschijnen. Partijen die amper met webontwikkeling te maken hebben schreeuwen het van de daken: “Elke ondernemer heeft een webshop nodig!”

Hoewel we de mening delen dat we dringend de Kezen en de Fritsen moeten bijbenen in online ondernemen, willen we ook waarschuwen dat dit niet “blind” mag gebeuren. In het voetbal is dat ons al gelukt door traag, gestaag en degelijk op te bouwen. EK here we come! Hopelijk kunnen we dat in e-commerce ook. Van bubbels kennen we ondertussen alles. Remember 2001 en 2008? Laten we er niet nog eentje produceren.

Olifant bubbels

Vandaag versassen Belgen een gigantisch deel van onze zuurverdiende centjes naar het buitenland. In totaal doen we al 14% van onze bestedingen online. Vliegtickets, hopelijk geboekt via Selectair*, op kop. Dit jaar worden de totale online bestedingen op 7 miljard euro begroot. Bron Becommerce. Als we onze centjes in eigen land willen houden móeten er inderdaad meer HIB-webshops de lucht in. Dat snappen we wel.

Maar… Jan met de ondernemende pet moet beseffen dat hij of zij dan ook een nieuwe winkel opent. En daar een bijpassend budget voor moet voorzien. Als een ondernemer een nieuwe bakstenen-winkel opent wordt dat begroot, gepland, geconsulteerd, enz… Maar online wordt er vaak naar de eerste de beste aanbieder gestapt. Tegenwoordig kan je op een boogscheut van je eigen zaak wel een website laten bouwen, aan belachelijke prijzen. Wat velen blijkbaar vergeten is dat het doel van een webshop niet er eentje hebben is, maar verkopen dedju!

Southpark

Om ook effectief bezoekers op jouw juweeltje van een shop te krijgen, en daarbij een passend rendement, is een begroting inclusief (online) marketingbudget noodzakelijk. En daar wringt vaak het schoentje. “Blind” opteren voor de ontwikkeling van een webshop. Het volledige budget spenderen aan een technisch hoogstandje. En dan… vat leeg. Geen bezoek. Geen verkoop. Sentiment: “Zie je wel dat die online brol niet marcheert!”. Opdoeken die handel!

Nee, bedankt. Daar doen wij niet aan mee.

Om te eindigen met een boutade: “Bezint eer ge begint… en begin liefst met, minstens een beetje kennis van zaken en veel professionele ondersteuning van iemand die je durft zeggen waar het op staat. En anders… blijf er met uw pollen af want ge zult ze alleen maar verbranden!”

Handen verbranden

P.S.: Als je WIZZ Communicatiepartners niet volgt voor de inhoud, maar voor de prentjes, laat je hier dan maar eens goed gaan.

* Bewuste productplacement. Klant van WIZZ Communicatiepartners zijn heeft zo zijn voordelen.

2 reacties op “Ben jij klaar voor een webshop?

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *