10 SEO-tips die jij moet kennen

Webteksten schrijf je anders dan printteksten. In je online taal heb je 2 soorten doelpubliek te verleiden: je (potentiële) klant én Google. 10 tips om met je website hoger te scoren in Google.

1. ‘Lees meer’ geeft geen verkeer

Ankertekst is de zichtbare tekst die gebruikt wordt om te linken naar een website of pagina. Hiermee geef je Google een hint waarover de gelinkte pagina gaat. Loop geen blauwtje bij Google met links als: klik hier, lees meer,… Wees creatief. En gebruik in je aanklikbare tekst woorden waarop je doelpubliek zoekt. Bijvoorbeeld: Geniet van je voordelen van een communicatieplan.

2. Doe aan linkbuilding

Een backlink is een link die verwijst naar jouw pagina. Deze links kunnen afkomstig zijn van andere blogs, nieuwsartikels of andere websites. Google ziet deze links als stemmen voor jouw website. Hoe meer zinvolle backlinks, hoe hoger je scoort in de zoekresultaten.

3. Kijk niet te diep in het glas

Duplicate content ofwel dubbele inhoud verwijst naar twee of meerdere pagina’s met (vrijwel) vergelijkbare inhoud. Hiervan is Google geen fan. Zorg voor unieke content op je websitepagina’s.

4. Goed rapport? Bank vooruit van Google

PageRank is een methode om pagina’s te ordenen naar belang. Dit doet Google via een rapportcijfer. Zo krijgt een pagina bv. een hogere PageRank als er meer links van andere pagina’s zijn. Beginnende websites met amper verwijzingen hebben meestal een PageRank van 0. Beter presterende websites (die al wat langer bestaan) hebben een PageRank van 4 of hoger.

5. Geef het een naam

De title tag is de eerste regel die een bezoeker ziet in de zoekmachines. Het is de titel van een webpagina. Zorg ervoor dat die uniek is. Bekijk het als je visitekaartje: de eerste indruk is de beste. Overtuig mensen om jouw website aan te klikken en niet die van de concurrent.

6. Je productfoto’s in Google afbeeldingen?

Zoekmachines kunnen afbeeldingen niet lezen. Steek Google een handje toe en voeg in het beheerpaneel van je website alt-tekst toe aan je afbeeldingen. Hierin vat je kort samen wat er te zien is op de afbeelding. Zo leren zoekmachines de inhoud van je productfoto’s kennen en verschijnen deze in de zoekresultaten.

7. Gebruiker is koning

Even belangrijk als de lay-out en technologie van je website is de gebruiksvriendelijkheid (ofwel usability). Bespaar je bezoekers tijd en ergernissen. Maak je website eenvoudig in gebruik. Hoe? Zorg ervoor dat je bezoekers snel en makkelijk informatie terugvinden op je website. Formuleer je tekst helder en vermijd onnodige klikken.

Voor Google is het belangrijk dat het focuswoord van je pagina regelmatig opduikt op je pagina. Maar zorg ervoor dat je plaat niet blijft hangen. Als je focuswoord 10 keer terugkomt in eenzelfde alinea, werk je je bezoeker op de zenuwen. Schrik er dus niet voor terug om je focuswoord anders te omschrijven of een synoniem te gebruiken.

8. Schrijf voor je publiek

Google tevreden stellen, is één ding. Maar de focus van je website ligt bij je bezoeker. Ontwikkel kwalitatieve inhoud die de vragen van je klanten beantwoordt. Inhoud die relevant, uniek en interessant is. De regel is: geen content = blind voor zoekmachines.

9. Go mobile or go home

Scoor bij je bezoekers en Google met een responsive website. Dit is een mobielvriendelijke website die zichzelf aanpast aan het scherm van een smartphone of tablet. Zoomen is niet nodig. Test hoe mobielvriendelijk jouw website is.

10. Bezoeker-erger-je-niet

Een trage website kan heel vervelend zijn. Niet alleen voor je bezoekers, maar ook voor zoekmachines. Waarom wachten tot jouw website geladen is, terwijl Google je 10 alternatieven geeft?

Doe iets aan die trage laadtijd. Deze online tool vertelt je hoe je website scoort qua snelheid en gebruikservaring.

Hoe content inzetten om je SEO te versterken?

Je website levendig houden en regelmatig voor je bezoekers relevante inhoud posten, is – we kunnen het niet genoeg benadrukken – superbelangrijk om je lezers en Google het hof te maken.

Start met onze gratis contentplan-template

Laat je het communicatiewerk liever over aan ons? Geef een seintje aan Gert. En vind inspiratie om de verleidingstactiek voor Google te laten passen in jouw communicatieplan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *